Home.Club info.Sporten.Blues.Competitie.Nieuws.Contact.
Darts

Darten kunt u in ons clubgebouw die van vier dartbanen is voorzien.
Wil je met een compleet team komen darten, dan moet dit plaatsvinden op de dinsdagavond. Heb je zin om ‘vrij’ te darten, kom gerust langs, het kan op de ma/wo/do-avond. Gedurende de periode oktober t/m april kan er gedart worden op woensdagmiddag van 14.00 uur t/m 16.30 uur.

Om enig inzicht in het spel te krijgen volgen hier enige regels:

Algemeen:
Het bord hangt 173 cm boven de grond, gerekend vanuit het midden (bull). De horizontale afstand (werpafstand) bedraagt 237 cm (voorkant bord).

Uitleg bord:

Gooi je in de buitenste ring dan wordt het getal twee keer geteld (double). Gooi je in de binnenste ring dan wordt het getal drie keer geteld (triple). De buitenste ring van de bull is 25 punten en de bull zelf is 50 punten waard.

Spelsoort 501

Zowel nationaal als internationaal wordt dit spel het meeste gespeeld. Je mag bij elke beurt drie darts gooien; het aantal punten trek je van 501 af. Gooi je bijv. 50 punten dan blijft er nog 451 punten over. Je moet met een double uitgooien bijv. heb je 40 punten over dan kan je met double 20 uitgooien. Gooi je echter single 20 dan moet je double 10 gooien om te winnen.

Tips:
*  Gebruik een wedstrijdbord (thuis) en goede dartpijlen
*  Ben je rechts zet dan je rechterbeen voor
*  Buig een beetje naar voren om de afstand te verkleinen
*  Houd je lichaam stil
*  Houd je pijl tussen je duim en je vingers vast
*  Concentreer je op het vak wat je wil gooien
*  Op het moment van gooien je adem even inhouden
*  Gooi de pijl rustig weg vanuit de pols en elleboog en houd de     onderkant van je arm stil
*  Train jezelf met hoofdrekenen en gebruik ook een finishlijst
*  Haal zelf de pijlen uit het bord, doe dit met je niet werp hand

en schrijf je punten op