Test je TT - kennis door de 10 onderstaande vragen te beantwoorden.

Nadat je alle antwoorden gaf krijg je je score en een beoordeling.

Let op: Een toernooi van landen wedstrijden

serie 02

Vraag 1: Speler A serveert de bal rakelings tegen het net, de scheidsrechter ziet de netservice niet en laat doorspelen. Speler X scoort hierna een punt. Na afloop van de service klaagt speler A bij de scheidsrechter dat het een netservice was. Wat beslist de scheidsrechter?

De scheidsrechter raadpleegt speler X en als deze ook aangeeft dat het een netservice was, geeft hij een let. Geeft speler X aan dat ook hij de netservice niet gezien heeft, dan blijft de scheidsrechter bij zijn beslissing en geeft speler X een punt;

De scheidsrechter geeft een punt aan speler X;

Vraag 2: Zowel spelerspaar A/B als spelerspaar X/Y komen bij hun dubbelwedstrijd met verschillende kleuren shirt aan tafel. Speler A heeft als hoofdkleur zwart, speler B heeft als hoofdkleur oranje en hebben zich niet gemeld bij de balselectie en shirtkeuze, terwijl speler X en speler Y als hoofdkleur donkerblauw hebben. Wat beslist de scheidsrechter?

De scheidsrechter laat spelerspaar A/B een zelfde kleur shirt aantrekken, terwijl spelerspaar X/Y blauw als hoofdkleur heeft die dat reglementair niet hoeven te wisselen;

De scheidsrechter informeert direct de Hoofdscheidsrechter;

Vraag 3: Speler A wint de toss en kiest voor een speelhelft. Wie gaat dan als eerste serveren?

Speler X moet de keuze maken om als eerste te gaan serveren of als eerste te gaan ontvangen;

Speler X moet aangeven of hijzelf gaat serveren of dat hij de keuze ook weer aan speler A overlaat;

Vraag 4: Tijdens een rally in een dubbelwedstrijd ontdekt de scheidsrechter dat de spelers na de voorafgaande servicewissel niet juist gewisseld hebben. Wat doet de scheidsrechter?

De scheidsrechter roept direct “let”, vertelt de spelers wat er aan de hand is, zet de juiste volgorde van de spelers neer en laat de juiste speler opnieuw serveren;

De scheidsrechter wacht met de correctie tot het punt gespeeld is, corrigeert dan de juiste spelersvolgorde en laat daarna de juiste speler serveren;

Vraag 5: Tijdens een rally kan speler A netaan de bal retourneren, maar raakt hierbij met zijn bathand de tafel aan zonder de tafel te bewegen. Wat doet de scheidsrechter?

De scheidsrechter geeft een punt aan speler X, omdat speler A de tafel met zijn hand raakte;

De scheidsrechter laat doorspelen;

Vraag 6: Wat beslist de scheidsrechter als tijdens een tijdregel de ontvanger de 12e goede terugslag heeft gemaakt?

De scheidsrechter geeft een punt aan de ontvanger;

De scheidsrechter doet niets, omdat de tijdregel nog niet voorbij is;

Vraag 7: Een speler komt met een trainingsbroek aan tafel en vertelt de scheidsrechter dat zijn been zodanig verminkt is geworden door vuur, dat hij liever zijn trainingsbroek aanhoudt. Wat beslist de scheidsrechter?

De scheidsrechter geeft geen toestemming aan de speler om zijn trainingsbroek aan te houden tijdens het spelen, omdat het zo in de spelregels staat.

De scheidsrechter informeert direct de Hoofdscheidsrechter;

Vraag 8: Bij het uitzoeken van de wedstrijdbal ontstaat discussie tussen beide spelers welke bal de speelbal zou moeten zijn. De spelers komen er samen niet uit. Wat beslist de scheidsrechter?

De scheidsrechter neemt een willekeurige bal uit de selectie als wedstrijdbal;

De scheidsrechter neemt de bal, die door de uitspelende partij is uitgezocht, als wedstrijdbal;

Vraag 9: Wat zijn de handelingen vóór aanvang van een game, die de scheidsrechter verricht?

De scheidsrechter wijst aan het begin van de game de serveerder aan met zijn hand;

De scheidsrechter wijst aan het begin van de game (en na elke servicewisselingen) de serveerder aan met zijn hand en mag na het afroepen van de stand de naam van de volgende serveerder noemen;

Vraag 10: Welke handelingen verricht een scheidsrechter na de aanvraag van een time-out door een speler of coach?

De scheidsrechter klokt en zet een witte kaart duidelijk zichtbaar neer op zijn wedstrijdtafel. Tenslotte tekent hij op het wedstrijdformulier aan dat de aanvragende speler een time-out heeft aangevraagd;

Bij aanvraag door speler of coach middels het T-teken met de handen, start de scheidsrechter de tijd en steekt een witte kaart omhoog aan de zijde van de aanvrager totdat zijn collega een witte kaart op de tafel plaatst op de middenlijn aan het eind van de tafel aan de zijde van de aanvrager;